Wintertijd

Wintertijd

Vannacht gaat de klok een uur achteruit, de wintertijd wordt ingezet. Hierdoor wordt het een uur eerder donker. Voor sommige kinderen kan dit wennen zijn. Dit komt omdat er een verandering is in de biologische klok.

Gaat je kind normaal om 19:00u naar bed en breng je hem vanavond op die tijd naar bed, dan gaat hij dus eigenlijk om 20:00u naar bed. Wat een oplossing kan zijn is om het eetmoment een half uur naar voren te halen en de bedtijd vanavond naar 18:30u te verplaatsen. Dit is al een abrupte verandering, dus het is raadzaam om dit al 4 dagen van te voren in te zetten en dan iedere avond het avondritueel een kwartier te vervroegen.

Het kan zijn dat je kind met welke aanpassingen dan ook, alsnog moeite heeft met de verandering van de tijd. Probeer zelf ontspannen te blijven en mee te bewegen met je kind. Geef je kind de ruimte om te wennen aan de nieuwe tijd. Maak het bespreekbaar. Als jij ontspannen bent zal je kind hopelijk ook ontspannen blijven.

Omdat het in de winter langer donker is in de ochtend, is het fijn om de dag te starten met een zachte verlichting. Op deze manier start je de dag en blijft het kind minder lang slaperig. Een felle lamp zou minder prettig zijn, ga dit maar eens na bij jezelf.

Om je kind te ondersteunen in het activeren van de ‘slaapmodus’ is het aan te raden om voor het slapengaan niet te veel prikkels meer te bieden. Dus nog even gezellig een filmpje kijken, dansen, een spelletje of stoeien kan drukte geven in het hoofd waardoor het kind moeilijker in slaap komt. Een vast avondritueel is hierin wel belangrijk. Bijvoorbeeld: pyjama aan, tanden poetsen, wassen, een boekje lezen, liedjes zingen en nog een laatste knuffel. Het ene kind vraagt hier meer om dan de ander.

Maak je vooral niet te druk om de nieuwe tijd. Bereid je erop voor dat het misschien een aantal dagen nodig heeft om de nieuwe tijd in de biologische klok te verwerken. Zorg dat je de rust kunt bieden waar je kind om vraagt en laat voelen dat je hem begrijpt. Begrip en liefde is alles dat je kind nodig heeft.

Ik hoop dat jullie samen, zonder al te veel problemen, een fijne winterperiode tegemoet gaan. Geniet samen met je kind van de natuur en de mooie herfstkleuren. Frisse lucht zal een kind goed doen wanneer hij zich wat vermoeider voelt door de tijdsverschuiving.

Succes! En weet: je volgt je gevoel en dat is altijd goed!

*GOB De Levensboom schrijft in dit blog over de hij-vorm als het om een kind gaat, dit kan ook om een zij gaan.